Przedmiot działalności i kompetencje
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Grajewie działa na podstawie art. 71 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Udziela dzieciom, od momentu urodzenia, i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, udziela rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno- pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży, a także wspomagają przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Do zadań poradni należy w szczególności:
- wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, efektywności uczenia się, nabywania i rozwijania umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów problemów oraz innych umiejętności z zakresu komunikacji społecznej,
- profilaktyka uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom z grup ryzyka,
- terapia zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych,
- pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu i planowania kariery zawodowej,
- pomoc rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron uczniów,
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny,
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji szkoły.
Poradnia realizuje zadania w poprzez:
DIAGNOZĘ:
W zakresie diagnozy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej dokonujemy rozpoznania i określenia możliwości - potencjału rozwojowego dzieci i młodzieży oraz ich indywidualnych potrzeb edukacyjno - wychowawczych, a w szczególności:
- rozpoznania przyczyn trudności w nauce oraz problemów przystosowawczych uczniów, określanie rodzaju i zakresu niezbędnej pomocy psychologiczno - pedagogiczne,
- diagnozy dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, wymagających kształcenia specjalnego oraz zajęć rewalidacyjno – wychowawczych,
- diagnozy dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
KONSULTACJĘ
Poradnia udziela konsultacji rodzicom, nauczycielom i uczniom, dotyczących:
- wspomagania rozwoju dziecka
- wspomagania wychowania dzieci i młodzieży
- rozwiązywania problemów edukacyjnych, adaptacyjnych, problemów dojrzewania
- udziela pomocy merytorycznej nauczycielom, pedagogom i psychologom szkolnym, logopedom, terapeutom.
TERAPIĘ
W zakresie terapii dzieci i młodzieży prowadzone są :
- terapia psychologiczna
- indywidualna i grupowa terapia pedagogiczna
- indywidualna terapia dla dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- terapia logopedyczna dla dzieci i młodzieży w wieku przedszkolnym i szkolnym
PSYCHOEDUKACJĘ
W zakresie psychoedukacji poradnia:
- wspomaga wychowawczą funkcję rodziny
- wspomaga rozwój dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- wskazuje możliwości rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli
DORADZTWO
W zakresie doradztwa prowadzimy :
- doradztwo psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne dla dzieci, młodzieży, ich rodziców, nauczycieli, pedagogów i psychologów szkolnych
- pomagamy uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu i planowania kariery zawodowej
DZIAŁALNOŚĆ PROFILAKTYCZNĄ
W zakresie profilaktyki:
- prowadzimy działalność informacyjną, edukacyjną i konsultacyjną w zakresie zapobiegania patologiom społecznym
- udzielamy pomocy dzieciom i młodzieży zagrożonym niedostosowaniem społecznym oraz ich rodzinom
- inicjujemy różne formy pracy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym dzieci i młodzieży
- propagujemy zdrowy styl życia.
Metryka strony